Hoe verloopt een doorsnee opkomst?

Elke week zorgt de leiding voor uitdagende opkomsten. Werken met scouting technieken, gave spellen spelen of een leuke ochtend op een andere locatie.
Een opkomst gaat bijvoorbeeld als volgt:
Een kwartier voor het begin van de opkomst stromen de kinderen binnen. Als het tijd is moeten alle kinderen in een kring gaan zitten en vind de openingsceremonie plaats (dit verschilt per speltak, de bevers zingen bijvoorbeeld een liedje, de Welpen roepen een yell en de Scouts lezen uit het logboek). Daarna mogen we ons gelukkig iets meer ontspannen. De leiding legt eerst een kort openingsspelletje uit, waarna we een kwartiertje flink kunnen rauzen tijdens “Britse Bulldog”. Daarna is het tijd voor het hoofdprogramma: “Levend Stratego”, een gaaf bosspel waarbij we op zoek gaan naar de vlag van de tegenstanders. Halverwege krijgen we een beker limo met iets lekkers, waarna we verder gaan met spel. Een kwartier voor het einde zijn we klaar, maar gelukkig is er nog tijd over voor een kort potje “Bulletje trek”. En dan zitten de twee uur er al weer op. Na het afsluiten en het neerhalen van de vlag, is het tijd om naar huis te gaan.

Wanneer gaat mijn kind naar een volgende speltak?

Ieder jaar na de zomerstop vindt in september het overvliegen plaats. De kinderen die dan te oud zijn voor hun huidige speltak (of op korte termijn te oud worden) “vliegen over” naar de volgende speltak. Hierbij nemen ze afscheid van hun oude leiding en speltak, en worden ze verwelkomd door hun nieuwe leiding en speltak. Het overvliegen is een groot evenement binnen Scouting; vaak moeten de kinderen een aantal beproevingen voltooien om te “bewijzen” dat zij klaar zijn voor de volgende speltak. Dankzij de aanmoediging van ouders, broertjes, zusjes, opa’s en oma’s is dat gelukkig nog nooit mis gegaan.

Wat is de installatie?

De installatie is een traditionele ceremonie waarna het nieuwe lid zich officieel lid van de speltak mag noemen. Een nieuwe scout kan alleen door een reeds geïnstalleerde scouts geïnstalleerd worden. Hiermee loopt de “installatie-stamboom” helemaal terug tot de oprichter van Scouting, Lord Baden-Powell!
Tijdens de installatie legt het nieuwe lid de belofte af met de linkerhand op de vlag en de rechterhand in saluut. Hierna krijgt hij/zij de insignes opgespeld door de leiding en/of een mede-scout. Ten slotte geeft hij/zij de leiding de linkerhand – dit is symbolisch omdat de linkerarm dichter bij het hart zit – en mag de leiding hem/haar feliciteren: vanaf nu hoort de scout écht bij de speltak!

Wat heb ik nodig voor de installatie?

U dient zelf een ScoutFit (blouse en bruine das) aan te schaffen. Klik hier voor meer informatie over de (Sc)Outfit).