Bij Scouting spelen jongens en meisjes van alle leeftijden samen het Scoutingspel. Het spelen van dit spel in de verschillende speltakken is een belangrijk onderdeel van Scouting en vormt één van de succesfactoren van een gezonde Scoutinggroep. Het Scoutingspel is gebaseerd op de spelvisie SCOUTS en het spelaanbod is uitgewerkt in acht activiteitengebieden, steeds passend bij het niveau en de leeftijd van de kinderen. Op die manier groeien ze in hun persoonlijke ontwikkeling.

Zoals je misschien weet, zijn er verschillende soorten Scouting: landscouting, waterscouting en luchtscouting. Ook scouts met een beperking kunnen deelnemen aan het Scoutingspel, zowel in speciale groepen als bij jou in je speltak.

Binnen een Scoutinggroep zijn er verschillende speltakken waarin kinderen uit één leeftijdsgroep hun spel spelen: bevers, welpen, scouts, explorers, stam en plus-scouts.

Bevers 4,5 – 7 jaar

Welpen 7 – 11 jaar